tirsdag 16. februar 2010

Fotoskjul



Har planer om å etablere en del fotoskjul og er på jakt etter gode områder for nettopp dette formålet. Er også på jakt etter noen å samarbeid med om disse prosjektene. Alle former for dyre- fugleliv er aktuelle - fjernt eller nært. Foreløpig er planen å etablere ca ett eller to slike områder pr. år for så å bruke de i en fire-femårs periode. Er det noen som ønsker å bli med på noe slikt i sitt nærområde så ta kontakt.

Årets prosjekt er et kombinert elg- og rådyrskjul på Tjongsfjordhalvøya i Rødøy. Her er det åpent for å bli med. Kostnadsrammen er ikke mer enn ca 1500.- på byggingen av skjulet. Vi har grunneiers tillatelse og skal søke kommunen om tillatelse for midlertidig etablering av fotoskjul. Driftskostnader er foring (ca 1000.- pr vinter) pluss kjøringen. Blir det vellykket kan det bli en inntektskilde som i hvertfall dekker kostnader til drift og etablering....

8 kommentarer:

John-Tore Gundersen sa...

Spennende! Er litt usikker på hva jeg kan bidra med umiddelbart, men kan nevne at jeg har en Rana 630 liggende ved Hilstad i Rødøy. Dette er ved innløpet til Nordfjorden, som sikkert har noen fotomuligheter både mht ørn, sel, og en mektig natur. Svartisen er jo også godt synlig fra fjorden her. Det hadde vært en ide en gang å campet der inne...Vi kan jo dra på tur ihvertfall:-)
Jeg kunne også tenkt meg å mate havørna. Noe jeg har tenkt på en stund,men det har foreløbig blitt med tanken. Jeg var forresten en snartur innom Herøy tidlig i vinter, og så til min ovveraskelse store mengder med rådyr som nærmest gikk å beitet i hagene til folk. Vært der?

Jans Blogg sa...

Hei Ola
Dette høres spennende ut. Kunne tenke meg å være med på noe slikt. Har du planer i nærområdet der du bor om å lage noe slikt?
Ser du for deg at dette vil foregå mest i helgene eller?

Ola - aamnes.no sa...

Det er nok planer om to eller tre plasser i nærområdet her også ja... Og da regner jeg Sleipnesodden som en del av nærområdet. Ellers har jeg planer om Oter på Hestøya - Havørn på Grønøy - og ut over det blir det vel satt opp midlertidige skjul til Orrfugelen på Åmnes - ++

Helger og hverdag - vær og føre bestemmer..

Ola - aamnes.no sa...

.... og John - Nordfjorden høres meget forlokkende ut.. det må vi få til - dit er det mulig og organisere større biofototur også...

Oona Torgersen sa...

Dette høres het toppers ut!
Kunne gjerne ha tenkt meg at det jobbes med noe sånt i Lofoten også,men hvor og hvordan vet jeg ikke...
Det kunne komme mange gode forslag/diskusjoner om dette ihvertfall (da tenker jeg lokalt) så dette er en spennende tanke Ola!

Jans Blogg sa...

Jeg lurte litt på om det er noen som har erfaring med fotoskjul av den typen som du kan sitte i på en stol og som ikke er permanent, og for stort å drasse på.
Ser i siste Natur og Foto at det er reklame for noen fra norteamengros.
(Ameristep pop up chairblind f.eks)

Ola - aamnes.no sa...

Du får prøve den på Åmnes - det er et slikt jeg bruker på orrfuglen der.......

Ola - aamnes.no sa...

Oona - Espen burde ha interesse av å jobbe med slikt... han har jo prøvd dem i finland blant annet...