lørdag 13. februar 2010

Takk for en hyggelig helg.












Jeg synes det var veldig hyggelig at jeg fikk komme opp til Saltstraumen og stiftelsemøte, BioFoto Nordland. Mitt inntrykk av at alle syntes dette var en hygglig og nyttig helg. Jeg beundrer også alle de fotografene som trosset sne, sludd og regn for å fotografere til fotokonkurransen. Alle burde egentlig ha hatt en premie for innsatsen. Det ble tilogmed litt nordlysfotografering på en del av oss. Det var veldig inspirerende å treffe så mange hyggelige og aktive naturfotografer. Det er blitt sendt ut pressemelding både før og etter møtet. Etter hva jeg skjønner så har det vært en del i papirutgavene til AN, Lofotposten og Helgelandsblad. En del nettsteder har også lagt ut nyhetsstoff om begivenheten. Når det gjelder massemedia så gjelder det å ikke være beskjeden,. det er bare å stå på. eller - Ka farsken.
I forbindelse med at vi måtte vente på et fly, så gikk jeg og Torbjørn Martinsen ned på Moloen i Bodø. Vi var ikke helt foreredt da den første puljen med Ærfugl kom flyvende ut av havna, men det kom flere og vi fikk begge noen bra bilder. Vi var fornøyd da et par hundre Ærfugl hadde passert oss. Lyset begynte å bli dårlig så vi ruslet oppover moloen igjen. Men da kom hovedflokken flyvende utover havna. Tipper at det var 700 - 800 fugel som kom på rekke og rad. Med andre ord så har det kanskje vært 1000 Ærfugl på indre dela av havna. Det så ut som om fuglene trakk utover mot havet når kvelden kom. Hvis det er riktig så betyr det at de komer innover om morgenen. Med andre ord så er moloen i Bodø et flott sted å være hvis man ønsker fluktbilder av Ærfugl. Hvis det er noen i området som kunne tenke seg å finne ut av om Ærfugelen flyr inn på havna om morgenen og ut igjen om kvelden, så hadde det vært nyttig å vite. Kanskje det hadde gått ann å få til et fototreff på moloen i Bodø.
Jeg ønsker dere lykke til og takk for at jeg fikk komme.
John Sandøy
Technical Documentation Engineer
Oslo Plant
GE Healtcare
john.sandoy@ge.com

+47 2318 5018
+47 4162 6295

2 kommentarer:

Ola - aamnes.no sa...

Jepp - dette er godt jobbet av oss alle - ikke minst av deg john.....

Oona Torgersen sa...

En flott opplysning til alle i nærheten av havna i Bodø!
Hadde bare lyst til å tilføye at havna i Svolvær har noe av det samme fenomenet!
Ta turen til fergekaia (Skutvikferga) , eller kjør ned på
Lofoten Pelagiske,der er det en mulighet til å komme litt tett på (fordel for de som har et litt større objektiv selvfølgelig..)