fredag 5. mars 2010

Fjellryper i flukt


Fjellryper har alltid fascinert meg. I første omgang som jeger. Senere som fotograf.
Å fotografere fjellryper har nå virkelig blitt ”min greie” og nærmest en mani.

Dette bildet ble tatt 27.februar 2010 på en jakttur på Saltfjellet. 
Fantastisk flott dag i fjellet med strålende sol og ryper som var nokså spake i fjellsiden.
Jeg tok først bilder av fuglene sittende på bakken og blendet ned for å få bra dybdeskarphet siden rypeflokken satt spredt i terrenget.
Så begynte flokken å ta til vingene og da ble blant annet dette bildet tatt.
I dette tilfellet fikk jeg ikke økt blenderen før fuglene tok til vingene. Lukkertiden ble for lang til at bevegelsen i vinger ble frosset.

Jeg vil alltid søke å oppnå det optimale fluktfoto av fjellryper. Der vingene på fuglene er løftet på sitt høyeste, solen lyser opp fuglene og bakgrunnen er en blå nordnorsk himmel. Jeg vil aldri oppnå det perfekte fluktbildet men jeg håper å komme nært….. 

Nikon D300, Nikon AFS 300/4, 1/640 sek.


1 kommentar:

Ola - aamnes.no sa...

Et nesten perfekt fluktbilde av fjellrypeparet. Det at det er litt bevegelsesuskarphet i vingene synes jeg skal være der.. det lager litt dynamikk i bildet... så den er ikke negativ for bildets helhet. Plasseringen av fuglene kunne man jo ønsket seg litt annerledes. men bare dersom man skulle få det helt optimale ut av det.. er klar over at dette er umulig å få til i løpet av de brøkdelene av sekunder man har til disp med dette motivet..så totalt sett er dette et bilde i toppklassen - helt klart.