fredag 9. april 2010

Nordlystur



Natt til 06. og 07. april dro jeg ut med et mål, å få tatt noen gode nordlysbilder. Og etter hvert ble det virkelig full klaff. Prognosene var riktige, og med litt tålmodig venting og leting, fikk jeg "betalt". Ved flere anledninger ble atmosfæren bombadert med fantastisk lys, og det gikk i både grønt, blått, lilla, gult og rødt. Utfordringene på en slik tur er å finne gode settinger til å komponere de bildene du har sett for deg. Veldig ofte så går det i korte blaff, og plutselig så er det over. Hvis man da ikke er på plass, og har gjort de nødvendige forberedelsene, så er det fort å få glipp av de gode bilene.

Heldigvis var jeg på plass og klar på flere forskjellige plasser på min tur rundt i Vesterålen, så jeg fikk sikret meg bilder fra mange forskjellige områder. Jeg dro også ut så pass tidlig at jeg fikk en del bilder mens himmelen enda var ganske lys, og til og med litt rødlig mot nord. Dette synes jeg satte et svært godt preg på bildene, og jeg sitter igjen med en god bunke sterke bilder, klar for å rammes inn og få på vegg.

Se flere bilder fra disse to dagene med nordlysfoto i naturfotogalleriet mitt ved å følge linken i bloggen min her http://tsfoto.webkonsepter-plaza.com/fotoblogg .

Ha et videre fantastisk fotoår folkens, hilsen fotograf Torgeir Sørensen - TSfoto

4 kommentarer:

Ola - aamnes.no sa...

Dette er et av de beste nordlysbildene jeg har sett.. Panorama - hvor mange bilder har du satt sammen? Hvor lang tid tok du bildene på? og ISO - objektivvalg etc.. hadde vært kjekt å få vite dette så vi kan lære av hverandre.. som sagt tror dette er noe av det beste ejg har sett av nordlysbilder..

Jans Blogg sa...

God plalegging er viktig etter hva jeg forstår. Dette var et spesielt og vakkert bilde der nordlyset blir som en slags regnbue.
Helt spesielt synes jeg og full klaff. Godt å se !

Oona Torgersen sa...

Fantastisk! Og jeg er bare "litt" misunnelig...! Er på jobb i 14 dager, og da dukker selvfølgelig nordlyset opp..Men, da er det godt å se at dere er ute og foreviger herligheten :-)
Herlige nordlysbilder Torgeir!

Espen Seierstad sa...

Må bare si meg enig i at dette ble full klaff! Hadde vært artig å få vite litt mer teknisk info, slik Ola også etterspør.