lørdag 19. juni 2010

En gråversdag...

Når været truer med å falle i hodet, er det bare å resignere, få på seg klærene og gå ut!
Og blandt gråhet og konturløshet skjuler det seg mange skatter..Det handler bare om å se dem.
Reflekser kan gjøre så mye med uttrykket, jeg lar meg stadig fasinere av vann, og leiter ofte etter "noe" der.
Det skarpe og klare bildet er en utfordring, men det uskarpe,fortellende bildet er en større utfordring..
God helg alle!


Mitt ferdige resultat.




Ubehandlet,kunn snudd og klippet.(selvfølgelig konvertert fra RAW til JPG.)

7 kommentarer:

Ola - aamnes.no sa...

ralltøft....

Jan Inge Karlsen sa...

Du er flink til å se motiver der vi (i hvertfall jeg) andre ikke har fantasi til å se noe. Og så tryller du fram de lekreste bilder, slik som dette.. Bare å ta av seg hatten for dette..:-)

Jans Blogg sa...

Ja, Ona jeg er enig med to første. Flott sett, spesielt og nydelig formidlet.
Du har et eget blikk for å se fine detaljer....

Oona Torgersen sa...

Hjerlelig takk te dokker for kommentara som varmer,i en "kald" årstid her nordpå! Jan Inge: du må ikke ta av dæ hatten, det e kaldt :-))
Oona :-)

Ola - aamnes.no sa...

Har du jobba mye med dette bildet på PS eller Lightroom? og hva har du gjort?....

Oona Torgersen sa...

Hei Ola!
Jeg har ikke gjort så mye,snudd bildet på hodet(speilvendt),økt eksponering,fillight,blacks. Økt kontrast og litt av fargemetning.Skjerpet det opp, ved hjelp av "clarity" øker du mellomtonene. Og "noisereduction"!
En hel oppskrift må sende på mail, men dette er for de som er interessert, grunninnstillinger, som kan draes på i alle retninger.
Jeg anbefaler sidene til :http://lightroomkillertips.com/ Er mye å hente der!
Jeg har laget meg en del "forhåndsinstillinger" som jeg leker med, og som er lettere å justere på enn å begynne helt fra 0.
Forhåndsinstillinger finnes på mange nettsider, gratis, MEN: det man må ta hensyn til er hva slags kamera man har og hvordan filene reagerer.
Mine 7D filer er VELDIG forskjellig fra 40D, så der har jeg vært nødt til å justere ned en del parameter..
Det samme er det med LR 3 beta 2...Mye sterkere effekt på instillingene!
Hvis det er noen interesse for dette kan jeg gjerne dele, det beste var om man hadde samme rom,samme skjerm, og kunne prate sammen, for til syvende og sist handler det også om "synsing"..
:-) Var det et ok svar??
Oona :-)

Oona Torgersen sa...

Det jeg glemte å si: Det er bare brukt Lightroom! Og jeg bruker stort sett bare det, sålenge jeg ikke trenger avansert "kloning" eller mer "artistiske" uttrykk... :-) Stort sett mesteparten av bilder jeg har lagt inn her er bare jobbet i Lightroom.