lørdag 12. juni 2010

Stamsund-Narvik og tilbake!





Etter telefon fra min mor: Her er det sandsvaler i massevis, var det tid for å pakke bilen i en fart, og legge avgårde til Narvik...(dette er vanligvis en 4,5 timers tur)Noe som tok nesten 8 timer!!
Man skal kjøre på natta! Da er det ikke fare for å bli "overkjørt" av andre når man ligger langflat på asfalten, i 90 sona,med kameraet pekende rett tilværs...
Det å kjøre Lofast og over Evenes på natta er en opplevelse, og jeg vil anbefale alle å gjøre det. Særlig i disse lyse tider. Og kjør med vinduet tildels åpent,med god jakke på,hør etter fugler,og stoppene blir mange :-)
Her er et par bilder fra min nattlige utflukt til Narvik...Jeg tok over 24 gb med minnekort, så her blir det en del bilder etterhvert :-)

Haukugle


Haukugle


Haukugle


Rein I Evenesmarka


Rein, Evenesmarka


6 kommentarer:

Rita Jakobsen sa...

Hei Oona.
Det høres ut som du har kosa deg på turen. nydelig bilder av Reinan. Jeg har bare sett ugle en gang. Så den turen der misunner jeg deg.
Hilsen Rita Jakobsen

Oona Torgersen sa...

:-) Ja, denne ture var helt fantastisk, med sola hengende over fjellan,så det skapte et utrolig fotolys. Ugler er vel ikke hverdagskost for meg heller for vanligvis får jeg bare et glimt av "noe" som fyker over tretoppene..
Sandsvalene var målet,men jeg endte opp med mye annet, og er glad for at jeg kan ta den tia jeg trenger på en sånn tur :-)

Ola - aamnes.no sa...

Hei ... Oona - heretter drar du ikke på tur uten å melde hvor du går...regel nr 1 i fotovettreglene... Sandsvaler er ett av mine mål også og smålom og så videre...fossekall du vet...
Haukugla e tøff da,,skulle bare vært i toppen av et tre og ikke en ledning men men..

Oona Torgersen sa...

:-)))) Kjære Ola! Jeg lover å gi beskjed neste gang,selv kl 0200 på natta? Smålomen kan du få hvis du kommer til lofoten,storlomen også! Sandsvalene er det masse av i Narvik,kommer med bilder veldig snart!
Og for andre som er interessert i dette er det bare å ta kontakt med meg, så skal jeg prøve å forklare så godt jeg kan hvor jeg har sett disse!
Dessuten: Gå på http://www.artsobservasjoner.no/Fugler/default.asp
Der er det til enhver tid oversikt over funn fylkesvis, og i landet! Kan være en flott måte å finne ut om fuglelivet i kommunene...Der er det også oversikt over flora/dyr osv.

Einar sa...

Lurer litt på sandsvaler, er det fugler som lager huler i sandtak, i så fall har vi dem nær Saltstrumen. Var og prøvde å ta bilder men jeg kom ikke nærme nok, skal publisere hvis noen bilder ble brukbar.

Oona Torgersen sa...

Hei Einar! Ja, det er som du beskriver! De kan også lage huler "under" torvkanter, hvor høyden er stor nok (de sitter veldig dårlig).
Har sette dette selv.Det som kan være vanskelig er å se dem i aktivitet. Det jeg har erfart selv, og andre forteller er at de krever varme, og at de blir stille når det er kaldt (kan se ut til å stemme)
Ta en titt på bloggen min, jeg har lagt ut bilder.
Og si ifra hvis du finner noen :-)))