søndag 13. juni 2010

Sandlo og sandsvalereir

Fra Nordland Biofoto

Håper dette er sandsvaler, det var en diskusjon her om sandsvaler da kom jeg på vi har slike i nærheten. Bildene er tatt ved en elv som floa går opp i, her er det så plant at det er over to hundre meter mellom flo og fjære.

Mange fugler liker seg her, på tross av det er mye trafikk av gående og andre som bruker fjæra, mange kjører hit for å leke seg med å kjøre rally.

Jeg hadde ikke sjul så de fleste fuglene fløy da jeg kom, hørte de "skravlet" overalt men så ingen. Sandsvalene derimot holdt seg i ro og gikk jeg forsiktig kom jeg ganske nær.

De gikk bare langs elva og jeg kom ca 20 meter før de reagerte, de hadde ikke lyst til å forlate området så det ut som, det var bare en som fløy men den gjorde bare en sving og kom tilbake. Jeg mener det var mange flere da jeg var ung og vi var der og lekte, flere av sandbankene er forsvunnet( grunneierne har solgt sanden)nå er det bare 10-15 huler igjen.
Fra Nordland Biofoto

Fra Nordland Biofoto

6 kommentarer:

Oona Torgersen sa...

Hei Einar!
Dette er interessant, men jeg kan ikke se bildene? Sandsvaler "går" ikke på bakken, de har nesten ikke "føtter", men jeg vil så gjerne se bildene du har tatt,selvom de ikke er nær :-) Send meg gjerne på mail :-)

Einar sa...

Hei Oona
Har har limt inn bildene på nytt, tror du ser dem nå, hvis ikke bruk linken under bildene som går til webbalbumet.

Det var stille rundt reirene da jeg var der, men jeg lå ikke i sjul og det fløy svaler(tror jeg) over meg.

Hvis noen vet hvilke fugler det er så er jeg takknemlig for hjelp!:-)

Oona Torgersen sa...

Hei igjen!
Dette var flotte artsbilder, men må nok skuffe deg..Dette er Sandlo, en flott og gøyal fugl,ikke bestandig så lett å legge merke til. Se på de lange beina,for fugler som "vasser"!
Bildene av hullene ser ut som sandsvalereir, og ganske typisk, går ut ifra at disse hullene er ganske høyt oppe under en klippe, eller sandtak? Svalene "hiver" seg ut av hullet,sitter veldig sjelden på bakken(sett dem hente reirmateriale på bakken). Ta et søk på nett, så ser du stor forskjell på disse 2 typene.Sandloen er også mye større,orange nebb + føtter.

Hvis jeg skulle beskrive svalen:likner nesten på en flaggermus når den fyker avgårde! Og så "knatrer" de :-) Masse!

Einar sa...

Takk for info.

Ser det nå, ligner ikke mye på svaler, hadde problemer å se hva jeg tok bilder av før jeg fikk dem på pcen. Må kanskje ta med telt og overnatte.
Mange fugeler der mye fuglekvitring, men sandloen var enkel å fotografere fordi den likte å springe i stedet for å fly.

Oona Torgersen sa...

:-) Telt er ikke så dumt! Men svalene er ikke redd av seg, og du kan stå midt i flokken,problemet er å få tatt bilde, for de er så små, og superkjapp,så anbefaler å stå litt ifra,og forhåndsfokusere på et sted du vet de lander,passerer,og bare skyte ivei...
Uansett, det er et smart trekk å "ta" et bilde av de fuglene du er usikker på, for det er mye lettere å se hva det er i fred og ro forand pc. Jeg gjør dette mye, men mesteparten egner seg ikke for kategorien"vakre" bilder, bare artsbestemming :-))

Einar sa...

Man vil jo helst ha gode bilder, men å registrere og dokumentere fuglelivet har sin verdi.

Enig at man må låse fokuseringen, har mange låvesvaler hjemme og er bare 3-4 meter unna men å få de på brikken er en annen sak.