søndag 25. juli 2010

Fuglekongen,Europas minste fugl!

Ja, når finværet slo til, så hadde jeg et forsett: Jeg skulle prøve å lokke frem Fuglekongen!
Hadde lest at noen hadde observert denne i skogene nedenfor Borg Kirke, Vestvågøy.
Så jeg satte igang, med en liten mp3 spiller, og noen lyder,og en bitte liten høyttaler...
Dette var som å vandre i mørket..Ante ikke om jeg bare så dum ut (turister på italiens,tysk,og andre) vandret forbi, og stirret litt sånn "rart",dere vet...!
Og plutselig...Var det ikke noe som rørte seg der da?...Jo,men det så da ut som en forstørra humle...hmmm..Der! Der var det igjen...!
JA!
Men så var det det med lyset da...!
For sola var ikke lett å få inn igjennom furuskogen, og de 2 fuglene som var der ville absolutt sitte "inne" blant grenene, og der var det mørkt!
Vel,jeg hadde ihverfall litt flaks, og dette var første forsøk,så det ble da noe :-)
Fuglekongen veier visst 5 gr, og er maks 9 cm lang. En imponerende liten fugl!






2 kommentarer:

Ola - aamnes.no sa...

Snasent...fuglekongen er ikke det enkleste man begir seg på nei.. størrelse og levested er ikke skapt for fotografering akkurat.. dette var et flott forsøk og ikke minst du jobber prosjektrettet med store deler av lofotens natur ser det ut for. Dette bør du systematisere - meget verdifull informasjon du sitter på etter hvert...

Oona Torgersen sa...

:-) Takk for kommentar Ola! jeg må vel være flinkere å føre loggbok etterhert, men på en måte så husker jeg bildene godt, hvor de er tatt(enn sålenge) så de blir en slags logg/dagbok.
Men deler gjerne med de som er interessert :-)