søndag 26. september 2010

Kortnebbgås?

7 kommentarer:

Jans Blogg sa...

Kor bra! Det er ikke så lett å se forskjell på Grågåsa og Sædgåsa, etter min mening. Men du har nok klart det. Litt skjelden krabat dette eller?
Flott og skarpt bilde av den vakre fuglen. Fin difus bagrunn som fremhever bildet.

Kenneth Solfjeld sa...

Takk for tilbakemelding! Denne gåsa er på rødlista over truede dyrearter. Ganske skjelden, så jeg føler meg heldig som fikk se en! Trodde først det var en grågås, men etter at jeg hadde slått opp i div. encyclopedier og fuglebøker. Konkluderte jeg med at det var en sædgås.

Kenneth Solfjeld sa...

Det kom meg for øret at det kan være en kortnebbgås. Men jeg er jaggu ikke sikker. Det passer fint med at de trekker fra svalbard til kontinentet på høsten. At denne hadde en mellomlanding for å fylle på drivstoff. Jeg er ikke veldig god på gås, så er derfor ikke sikker.

Ola - aamnes.no sa...

Tror nok dette er en Sædgås.. på trekk er den uansett og bildet var utrolig skarpt og godt...hvilken opptikk er det du har brukt her? ser også at tegningene i bakgrunnen faller fint på plass...

Kenneth Solfjeld sa...

Takk for kommentar!
Litt exif: Nikon D300|Nikkor AF-S VR 70-200mm f/2.8G IF-ED|ISO 400|f/3,5|1/80 sek. Jeg hadde flaks som kom på såpass nært hold, men jeg har veldig lyst på lengre glass kjenner jeg!

Truls Moum sa...

Hei Kenneth, jeg vil svare ja til tittelen din. Alt stemmer med kortnebbgås: kort nebb(!), som også er lyserødt og svart (oransjegult og svart hos sædgås) og lyserøde føtter (gule hos sædgås). Har sett den på Svalbard der det er den vanligste gåse-arten. Ha en fortsatt god gåsejakt!

Kenneth Solfjeld sa...

Takk for det Truls!