mandag 2. mai 2011

Landskap i lofoten

Jeg legger her ut to landskapsbilder fra Lofoten for Arvid L Lindgaard. Han er en ivrig amatør etter eget utsagn fra lofoten.
 "kunne gjerne ha fått en "kritisk" og ærlig vurdering av bildet, dersom du har anledning til det. Jeg skulle gjerne ha kunnet dette med å legge ut bilder, men desverre så blir det stort sett med en "bildemobil" hvor jeg har fått en del bilder på trykk i aviser, - landskapsbilder i hovedsak, da dette er min særinteresse. I påsken har jeg tatt bilder av horndykkere, toppender og hættemåker her i Borgvatnet med digitalcamera. I dag var jeg i avisen Lofot-Tidende hvor jeg lot dem via USBkabel ta ut noen bilder av sangsvaner som jeg har tatt ganske mange bilder av, og da også de andre fuglene jeg har nevnt. Jeg har et SONY x 20 zoom"...

Arvid etterlyser også foto og bildebehandlingskurs - regner med dette er noe som kan ordnes regionalt i lofoten som en tur/workshop i arrangement av Nordland biofoto. Dette er en utfordring som nå går til Oona og Espen..


Vikvatnet - Vestvågøy

Lindalsvatnet - Vestvågøy

5 kommentarer:

Ola - aamnes.no sa...

Kommentar til bildet vikvatnet:
Bildet balanserer godt og speilingen fremtoner denne balansen. Fjellet i midten gir også et naturlig midtpunkt i bildet. Du var ute etter kurs i bildebehandling. Noe som kan bli bedre i dette bildet er at himmelen er for utbrent. Dette tror jeg du kunne ha rettet i en bildebehandling så jeg skjønner du ønsker kurs i det...eksponeringer med så mye lys og skygge er vanskelig, men her har du klart det godt..

Ola - aamnes.no sa...

Kommentar til bildet Lindalsvatnet. Her er eksponeringen så godt som perfekt. Tegninger i himmelen og forgrunn/bakgrunn trer godt frem. Dersom jeg skulle pirke på noe så ville jeg ha flyttet med noen meter til vestre om mulig når jeg tok bildet. Da ville du ha fått med hele bjørka som er en del av hovedmotivet i bildet og hele fjellet i bakgrunnen....

Oona Torgersen sa...

Ja, den utfordringen kan jeg ta! Når det gjelder bildekritikk syns jeg det er vanskelig med "små" formater, og her syns jeg Ola har gitt en god beskrivelse/vurdering av bildene.
Ønsker fortsatt at vi kan jobbe med en egen "underside" her i bloggen, hvor de som ønsker tips,vurdering,bildebehandling osv kan legge dette spesifikt under en kategori...Skal vi finne på en løsning for dette?
Arvid, ta kontakt med meg, så kan du kansje følge med på en liten tur når jeg er ute?!

Lindgaard Arvid L. sa...

Først i dag onsdag 25.05.11 er jeg inne på siden til Biofoto mens jeg lette etter bilder på Lofot-Tidende. Dette var bare et slumpetreff fra min side, - så lite kan jeg med data. Jeg takker for kommentarene fra Ola Aamnes og Oona Torgersen. Hva som videre skjer har jeg ingen forutsetninger til å forstå etter min egen kommentar. Faktum!

Ola - aamnes.no sa...

Regner med du får svar som e-post slik jeg gjør det når noen kommenterer bilder her inne.. håper i hvertfall du gjør det. Men vi hjelper deg gjerne med å legge ut flere bilder...