søndag 10. juli 2011

En svale gjør ingen sommer

Var på søndagstur til Røsvik i Sørfold. Ved kirken var det mange svaler. Skulle prøve meg på Svale fotografering

Svaler er utrolige flyvere. Det å ta bilde av svalestup er nesten som å spille lotto, de kommer som ei kule i luften. Utrolig vanskelig å fange, men jeg fikk noen svalestup. De hadde reir under taksjegget på kirka. Artig var det, tross at jeg ble sliten i armene. Jeg vet bare at i morgen går jeg å kjøper meg et etbens stativ.









2 kommentarer:

Ola - aamnes.no sa...

En knippe bilder av et meget vanskelig objekt. og bildene er gode de - for all del. Men her er et tips til andre også:
Følg svalen med kamera - på frihånd. Bruk gjerne lukkertid opp mot 1/2000 del eller mer eller så høyt det lar seg gjøre. skyt så en serie bilder i bevegelsen. Du oppnår da følgende effekt. Svalen blir skarp og den skiller seg fra bakgrunnen som blir enda litt mer utydelig...dette fungerer også ved andre kjappe dyr og fugler..f.eks øyenstikker...

Rita Jakobsen sa...

Takk Ola. Jeg skal prøve ut 1/2000 neste gang. Gleder meg til å teste ut.
Rita