søndag 4. september 2011

Terje Hellesø er tatt for juks


Vi har bråvåknet av avisoverskrifter om at en av nordens mest anerkjente og gode naturfotograf har blitt tatt for juksing med bilder. Han har tatt inn dyrebilder fra internett og klippet de inn i egne landskapsbilder. Dette er for så vidt ingen forbrytelse, men jukset kommer når han hevder at dette er ekte vare. For terje er dette en personlig tragedie som jeg håper han kan komme over. For naturfotografiet er dette et nytt skudd for baugen. Håper dette blir en lærepenge for alle som ikke følger de etiske retningslinjene det vil si å være naturfotograf. Noen ganger er disse svært skjøre og man kan falle i dem uten å måtte ønske det, men her er det et klart og bevisst overtramp som får fatale følger for en meget godt anerkjent naturfotograf og for naturfotografiet. Jeg er fryktelig trist for det som har skjedd. Jeg har valgt å tro på det Terje har stått for - helt til nå. Jeg håper inderlig at våre medlemmer i Nordland Biofoto ikke vil falle for fristelsen til å begå slike feilgrep. Vi må framstå som ærlige og oppriktig glade i den naturen vi formidler gjennom våre bilder. Da får det så være at bildene ikke er i verdensklasse, men ekte vare er det og ekte naturglede kjenner vi når vi presenterer dem. Jeg er oppriktig stolt av det som vises på bloggen i Nordland biofoto og det viser ekte natur og ekte naturglede - det er slik vi ønsker å framstå.
Takk

3 kommentarer:

Bjørnar Evjen sa...

Desverre et nytt eksempel på at utrolige naturbilder som vi alle behundrer, ikke alltid er ekte.
En tragedie for Terje Hellesø og hans familie. Bare trist.

Oona Torgersen sa...

Dette er bare trist! Jeg er også blandt dem som har støttet Terje Hellesø i den formeningen at han "kan da ikke drive med juks!". Nu er ordet "juks" et relativt begrep, og det går an å diskutere dette,hvor grensa går, men når man tar et naturbilde som man utgir for å være "på plassen" , og det viser seg at man klipper inn hovedmotivet i etterkant, og da i tillegg ikke opplyser om dette; ja, da er det i mine øyne juks.
Hva som har drevet Terje til å gjøre dette kan vel bare han svare på.
Det som er så inn i margen trist er at jeg ikke skjønner at det skulle være nødvendig å gjøre dette! For meg har Terje vært en STOR inspirator med sine bilder, og sine tanker rundt naturfotografiet, og han har bilder som får meg til å tenke annerledes! Det har han fremdeles.
En tragedie er det for Terjes troverdighet,og det er bare trist hele greia..
Jeg må også få si at jeg ønsker Terje og hans familie alt godt! Det er bildemanipuleringen jeg vil kommentere her, og fallhøyden er stor..
Tilslutt håper jeg det kan komme konstruktive debatter rundt Naturfotografiet, og at det ikke sporer helt av,hverken i den ene eller den andre retningen, og at vi har en stor bevissthet om hva det er vi driver med, og hva vi formidler til andre "uinvidde"!
Ha en god fotohelg alle sammen !

Åse senning sa...

Heldigvis er jeg ikke i stand til å manipulerer bilder....får klare meg med de jeg får til selv! Synd for "fotosporten" når det bedrives sånt juks!