mandag 13. februar 2012

Nrk artikkel fra Saltstraumen

I denne artikkelen solgte jeg et bilde av saltstraumen til saken om misvisning av saltstraumen hotel. Mitt bilde er kun oversiktsbilde over straumen/turister. Men jeg blogger dette innlegget da det har godt med kommentarer fra hobbyfotografer og profosjonelle fotografer vedrørende bilde av hotellet, fotografert av en annen fotograf.
Jeg blogger denne artikkelen fordi den setter lys på framstillingen av det ekte når et bilde blir markedsført.


– Hotellet har «dratt» fjellet mange mil nærmere enn i virkeligheten. Dette er villedende markedsføring, mener Torgny Nesdal Hansen, som er vokst opp like ved den nær 1000 meter høye Storviktinden. 
Her finner du Nrk artikkelen



7 kommentarer:

Tommy Andrassen sa...

Jeg stiller spørsmål om det virkelig er mulig å få fjellet så nært med et 600 mm objektiv ?

Ola - aamnes.no sa...

Spiller ingen rolle - en slik bruk gir urealistiske perspektiver som ikke bør brukes som dokumentarisk materiale....

Tommy Andrassen sa...

Jeg er enig med deg der Ola.

Truls Moum sa...

Hei Tommy, til ditt spørsmål om det "er mulig å få fjellet så nært med et 600 mm objektiv?" Svaret er faktisk at det overhodet ikke har noe å gjøre med hvilket objektiv man bruker. Man vil få akkurat det samme bildet som det som er gjengitt uansett brennvidde - vel å merke dersom man står på det stedet der bildet ble tatt. Ta for eksempel et bilde med et normalobjektiv og du vil få akkurat det samme forholdet mellom hotellet og fjellet bak. Man må selvsagt ta et utsnitt for å få det samme bildet. Det å skifte brennvidde dreier seg jo bare om å gjøre et annet utsnitt. Å ta utsnitt, det er vel mye av det foto dreier seg om, er det ikke? Mange, selv erfarne fotografer, er ikke klar over dette enkle forholdet. Bildet som er gjengitt er ikke manipulert på noen måte. Og derfor undrer jeg meg over hvorfor så mange mener det er helt forkastelig å bruke et slikt bilde. Faktum er at det er slik det vil fremstå hvis man tar bilde av hotellet fra Saltstraumbrua. Og det er jo et flott sted å se hotellet fra. Man bruker selvfølgelig et teleobjektiv derfra hvis det er hotellet man vil ta bilde av. Er det slik at man bare skal kunne ta bilde med normalobjektiv hvis man skal hvis fram hus og hotell? Det ville gjøre ting vanskelig og i hvert fall svært kjedelig. Det er i hvert fall min mening.

Tommy Andrassen sa...

Takk for responsen Truls Moum. Som fotograf har vi mange muligheter til å pynte på virkeligheten. La oss ta et eksempel, Skal man dra til syden, sitter man på nettet og ser på hotellets bilder, det man ser bør jo også stemme med virkeligheten. Alle har nok opplevet det, ikke minst på McDonal's der bilder av store saftige burgere frister, så ennder du opp med ei lita lefse av en miniburger :-) Så i dette tilfellet med Saltsraumen hotel ville jeg personlig ikke ha valgt et slikt bilde til markedsføring, la heller et slikt bilde være kult å ha hengende på lobbyen på hotellet. La gjester som besøker stedet få kjenne seg igjen utifra virkelige bilder. Det er min mening.

Truls Moum sa...

Det kan sikkert være lurt å tenke seg om når det gjelder hvilke bilder man velger for markedsføringen. Det at det er så mange negative kommentarer på NRK-siden tyder jo på det. Mitt poeng er bare at bildet ikke på noen måte er manipulert slik mange av de som kommenterer synes å tro. Jeg synes ikke dette kan sammenlignes med noe slikt som å kopiere sammen bilder i PS eller lignende. Det bildet som er gjengitt er akkurat det bildet en hver fotograf vil få dersom han/hun står og fotograferer hotellet fra Saltstraumbrua. At bildet i seg selv ikke er "virkelig" er derfor ikke riktig.

Tommy Andrassen sa...

Fint å få litt debat om slike artikkler :-) Så får hver og en reflektere over dette temaet. Takk Truls for dine synpunker :-)