fredag 23. mai 2014

Portrettintervju med Kenneth Solfjeld

Nordland BioFoto ønsker å bli bedre kjent med våre medlemmer.
I dette portrettintervjuet kan du bli ytterligere kjent med Kenneth Solfjeld.


Intervjuer: Tommy Andreassen.    Alle foto: Kenneth Solfjeld.

1: Hvem er Kenneth Solfjeld?

44 år, født i Sandnessjøen men har vært bosatt i Nesna de siste 12 årene.




2 Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?


Fotograferingen er en besettelse for meg, så jeg fotograferer så ofte som mulig. Jeg har jobb i flyktningetjenesten i Nesna, men når jeg har fri, drar jeg på turer med kameraet. Driver også et foto ENK på si. Mine ambisjoner er å tjene litt ekstra på foto oppdrag, samt salg av prints. Selv om jeg tar oppdrag med jevne mellomrom, har jeg ingen planer om å si opp jobben med det første.






3 Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Bra verktøy er halve jobben. Jeg har en sterk lidenskap for landskapsfotografering, og utstyret mitt gjenspeiler nok dette. Mitt foretrukne merke er Nikon. Dette fordi jeg har hatt Nikon utstyr siden 1995. Nå har jeg Nikon D800 kamerahus og optikken jeg bruker er: AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G ED, AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED og AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED. Har også endel fastoptikk som jeg bruker av og til. Kombinasjonen Nikon D800 og Nikkor 14-24mm f/2.8 er fantastisk.14-24mm blir regnet for å være verdens beste vidvinkelzoom uansett merke, og jeg har sett folk med anre merker som har brukt dette objektivet. Nikon D800 har jeg hatt i 2 år, men hvis jeg skulle kjøpt nytt kamerahus nå, hadde det nok blitt et D800E (samme som D800 men uten AA filter) Nikon D800 er et fantastisk kamera til portretter også.






4 Hvilke tanker har du om bilderedigering? Bruker du selv et spesielt program?

Mine tanker når det kommer til etterbehandling og programmer er at man har uendelig med muligheter. Muligheter man står fritt til å utforske og bruke hvis man ønsker det. Jeg jobber mye med etterbehandling, og benytter i dag både Lightroom 5 og Photoshop CC, samt plugins fra NIK software.




5 Hva var din bakgrunn for å bli medlem av Nordland Biofoto, og hva har medlemskapet tilført deg personlig? 

Hørte mye bra om BioFoto fra venner og kjente, så jeg sjekket ut hjemmesiden. Likte det jeg så, og meldte meg inn. Medlemskapet har gitt meg mye inspirasjon. Bildene som presenteres på hjemmesidene er av høy kvalitet, så det er inspirerende å se. Man lærer også mye. Jeg har dessverre ikke hatt muligheten til å være med på fototreff enda, men håper jeg kan bli med en dag og møte andre BioFotinger.





6 Dersom du skal vise oss et fotografi som du er ekstra godt fornøyd med, hvilket bilde blir det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet?

Det er vanskelig å plukket ut et bilde jeg er ekstra fornøyd med. De jeg liker best, har alle forskjellige kvaliteter som jeg setter pris på. Men hvis jeg må plukke ut et bilde, må det være det av den gamle trebåten ved soloppgang. Grunnen til at jeg velger dette bildet, er fordi jeg føler at jeg har klart å fange morgenlyset perfekt på det bildet.




7 Hvilken årstid liker du best å fotografere?

Det må være sommeren, nærmere bestemt mellom kl: 03.00 - 05.00 om natten. Da er lyset helt magisk og nytt. Synes det er fint å ta bilder resten av året også.




8 Hvis du skulle bestemt en fotohelg i Nordland sammen med andre Biofotinger, hvor ville du dratt og hvorfor ville du fotografere der.

Lofoten. Det er flaut å si det, men jeg har bare sett Lofoten fra Hurtigruten. Har en formening om at man kan ta fantastiske landskapsbilder der. Spesielt på yttersida. Hadde vært flott å treffe andre BioFotinger der!




Med disse ord takker vi Kenneth Solfjeld for praten og alle de flotte bildene.

5 kommentarer:

Silje-Mari Karlsen sa...

Flotte bilder!
Jeg er spent på å se hvor mange intervju som gjøres der vi ønsker oss til Lofoten:)

Rita jakobsen sa...

Fint å bli litt kjent med deg Kenneth. Blir spennende å dra på biofoto tur til Lofoten. Du blir inspirert av andre, dette intervjuet inspirerte meg.
Hilsen Rita Jakobsen,

Kenneth Solfjeld sa...

Takk for det! Inspirerende folk er gull! Håper forresten at man kan få til et treff i Lofoten. Jeg stemmer i alle fall for det.

Lykke i mitt hjerterom sa...

Kjempe flotte bilder!

OAL-photo.com sa...

Kenneth er vel en av de beste landskaps-fotografene vi har i BioFoto og da håper jeg vi kan arbeide for å få til et treff i Lofoten der Kenneth kan være med som inspirator og "kursholder".......
Eller hva Kenneth...