mandag 5. mai 2014

Portrettintervju med Silje-Mari Karlsen


Nordland BioFoto ønsker å bli bedre kjent med våre medlemmer.
I dette portrettintervjuet kan du bli ytterligere kjent med Silje-Mari Karlsen.
Intervjuer: Tommy Andreassen


Portrettfoto av Silje-Mari. Foto:Tommy Andreassen

1. Hvem er Silje-Mari Karlsen som fotograf?

Silje-Mari Karlsen er ei 20 år gammel jente/dame fra Meløy, oppvokst på Engavågen, bosatt i Glomfjord.
Har samboer, hund og katt. Utdannet helsefagarbeider i 2013, og ansatt i hjemkommunen. Men man kan vel si at jeg vet ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor. Etter turene i Biofoto å bedømme er jeg nok ikke den mest sjenerte og kanskje mer den som stikker meg fram og ikke er redd for å prate eller spørre om ting. Jeg er nok den som ikke ønsker å kle meg i felt drakt når jeg skal på tur. På fritiden er jeg frivillig i det lokale hjelpekorpset, strikker mye og ellers er en del på turer rundt om kring. 
Når det kommer til fotografering har jeg gjort litt forskjellig, noen bryllup, konfirmasjoner og slikt, men det jeg virkelig brenner for er naturfotografi.


Foto: Silje-Mari Karlsen



2 Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Det varierer mye hvor mye tid jeg bruker på fotografering. Noen ganger er motivasjonen på topp, og det

brukes mange timer i uken på fotografering og bildebehandling, andre ganger er ikke motivasjonen helt der, og det resulterer da i mindre fotografering. Mine ambisjoner er å bli bedre og bedre for årene som går. 

Jeg laget fotobloggen www.fotokarlsen.blogspot.com og Facebook-siden Foto Karlsen i Januar 2014, 
med håp om å få vist fram det jeg kan, samtidig med ønske om konstruktive tilbakemeldinger.

Etter Biofoto helgen på Tårnvik i Kjerringøy ble jeg litt sugen på konkurranser, så jeg har et mål om å delta i flere konkurranser.

Foto: Silje-Mari Karlsen


3 Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Eeh.. ja.. fram til i slutten av April har jeg trodd selv på at jeg ikke er en utstyrs-avhengig person, helt til en fotodame på tur poengterte det at «Men Silje, hver gang jeg ser deg på tur drasser du med deg store objektiv og fancy utstyr» Jeg bruker i dag en Canon EOS 1DS, mitt drømmekamera, med litt forskjellig optikk, jeg har en 100mm Macro som absolutt har vært verd hver en krone, en 70-200 f/4, og en vid-vinkel som så vidt passer på kamerahuset. Jeg har også en Canon EOS 450D som absolutt ikke kommer til å bli tatt ut av samlingen, med en 18-55 og Sigma 70-300.
Sparingen er i gang for å få kjøpt en ny vidvinkel som passer bedre til kamerahuset.

Min foto «karriere» startet når min mor vant meg et gammelt kamera som en skole i nærmiljøet auksjonerte bort, det ble mitt for 100 kr. Derfra begynte ballen å rulle. Jeg fikk mitt første digitale kompakt- kamera i julegave fra familien, senere ble det deler av konfirmasjons-pengene som ble brukt til å kjøpe speilrefleks, og videre ble avgjørelsen tatt at drømmekameraet skulle kjøpes i Desember 2013 – Canon EOS 1DS.

Foto: Silje-Mari Karlsen

4 Hvilke tanker har du om bilderedigering? Bruker du selv et spesielt program?

Jeg er ikke spesielt glad i bilderedigering, men etter oppgraderingen til fullformat er det rett og slett uunngåelig med bildebehandling. Jeg bruker Photoshop Lightroom og CC.
Jeg er den som vil at bildet skal være mest mulig ferdig i kameraet før det overføres til datamaskinen.

Foto: Silje-Mari Karlsen

5 Hva var din bakgrunn for å bli medlem av Nordland Biofoto, og hva har medlemskapet tilført deg personlig? 

Jeg ble medlem i Biofoto i 2013. Jeg deltok på års treffet/møtet i Meløy, og opplevde dette som meget positivt. Medlemskapet har tilført meg utrolig mye, selv om jeg bare har vært medlem snart 1 år. Jeg har fått dratt på kurs, turer og delt mange erfaringer og fått gode tilbakemeldinger. Jeg har fått mange nye venner og lært mye om meg selv og fotografering.  (En spesiell gjeng som kan nevnes er vi som bodde på Torsken på Tårnvik, dere er bare helt fantastiske!) Etter det jeg har opplevd til nå, vil jeg ikke melde meg ut av klubben på en laaang tid.

Jeg har egentlig ikke vært medlem av noen fotoklubb før medlemskapet i Biofoto. Jeg var på tanken med å starte en egen fotoklubb i Meløy for noen år siden, men det ble bare med tanken.

6 Dersom du skal vise oss et fotografi som du er ekstra godt fornøyd med, hvilket bilde blir det? Forklar hvorfor du plukker ut akkurat dette bildet?

Jeg har mange bilder, og det er vanskelig for meg å komme med et favorittbilde. Men dette bildet er jeg fornøyd med, fordi bakgrunnen ble så uklar og samtidig kan man ikke se hva som er i bakgrunnen. Jeg liker at blomsten og humla er tydelige.  Motivet er litt ut fra midten av bildet og slikt. Og sist men ikke minst gir det meg en sommerfølelse.

Foto: Silje-Mari Karlsen

7 Hvilken årstid liker du best å fotografere?

Hvis man skal se på når jeg er mest fornøyd med mine bilder, er det nok på sommertiden mtp blomster, insekter og slike bilder. Men jeg har ikke noen favoritt årstid, for på vinteren er det nordlyset som er i fokus, på våren og høsten er det mye farger og vann jeg arbeider med, og på sommeren går det mye i Macro.
Men for å svare direkte på spørsmålet; hele året!

Foto: Silje-Mari Karlsen

8 Hvis du skulle bestemt en fotohelg i Nordland sammen med andre Biofotinger, hvor ville du dratt og hvorfor ville du fotografere der.

OJ! Den var vanskelig. Da må jeg nok si ett eller annet sted i Lofoten. Grunnen til det er at det er et område jeg kun har vært på leirskole i, og ønsker meg tilbake på foto tur. Det ryktes om mange nydelige steder å fotografere, og jeg er litt nysgjerrig på plassen.

Ellers ryktes det også om et sted i nærheten av Mo i Rana med heftige elver og vannfall jeg gjerne skulle ha vært på.

Men jeg har en plan om å invitere Biofotingene med på tur på Glomfjellet i sommer.


Foto: Silje-Mari Karlsen


Med disse ord takker vi Silje-Mari for praten og alle de flotte bildene.
Vi kommer så gjerne til Glomfjellet :-)


4 kommentarer:

Tommy Andrassen sa...

Takk til Silje-Mari som første medlem ut i portrettintervju. Jeg kan opplyse om hele 90 personer som har lest artikkelen på 2 dager, det er hyggelig. Flere portrettintervju vil følge så vi blir bedre kjent med medlemmene i vårt lange fylke.

Med hilsen Tommy Andreassen.
Leder Nordland BioFoto

Geir Antonsen sa...

Flott portrettintervju !
Fine bilda Silje-Mari :-)

Ebba T. Jenssen sa...

Nydelige bilder, Silje-Mari! :)

OAL-photo.com sa...

Har stor tro på denne formen for innlegg i bloggen vår og har lovet å ta meg bedre tid til å kikke innom og kommentere også. Det synes jeg alle skal gjøre....ta tid til å kikke innom og kommentere.

Silje er vårt nye medlem i landsstyret som vara valgt på årsmøtet på Oppdal i juni. Har stort håp om at hun kan formidle sine ideer til en yngre generasjon BioFoto-inger og at det på den måten lages grobunn for en ny måte å se på BioFoto på. Hun tar bilder fordi det er artig å ta bilder. Legger akkurat passe nok prestisje i resultatet. Tilpasser utstyret til det hun trenger. Med andre ord en sunn måte å drive naturfoto på. Har allerede gjort seg bemerket i naturfotokretser og vil nok helt sikkert gjøre det i fremtiden også... Vi er glade for å ha deg i vårt lokallag...