tirsdag 8. juli 2014

Portrettintervju Geir Kristiansen


Nordland BioFoto ønsker å bli bedre kjent med våre medlemmer.
I dette portrettintervjuet kan du bli ytterligere kjent med Geir Kristiansen.


Intervjuer: Tommy Andreassen.     Foto: Geir Kristiansen


1. Hvem er Geir Kristiansen som fotograf?

Geir Kristiansen. Født i 1965. Oppvokst på Jensvoll i Bodø. Bor i Klokkerveien ved Bodin Leir :) Har to voksne barn som er flyttet hjemmefra og en sønn som blir 18 år om et par måneder.







2. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Foto er en flott hobby som jeg periodevis bruker endel tid på, men kombinerer det stort sett alltid med turer i fjellet eller i en eller annen fjord i f.eks. kajakk.  Jeg har ingen ambisjon om å ha foto som noe annet enn en flott hobby. Denne hobbyen er med på å berike "turopplevelser". Dessuten er det en utrolig flott motivasjonsfaktor for å komme seg ut :)


3 Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

Jeg er klar over at det er "øye som ser" motivet og att et "blinkskudd" like gjerne kan tas med ett "instamatic-kamera" :) ,... men jeg har valgt bruke endel på fotoutstyr siden det er en hobby som betyr mye for meg. Kamara: Canon G1x MarkII, Canon 1Dx. Optikk Canon L-serie: 14mm 1:2.8 LII, 16-35mm LII USM, 24mm 1:1.4 LII USM, 100mm 2.8 L IS USM, 15 mm 1:2.8 Fisheye, 200 1:2.8 LII, 400 mm 1:2.8 L IS USM og to Extendere EF 1.4 XIII, EF 2 x III.   Stativ i carbon med gimballhode tilpasset tung tele og endel lettere stativer med kulehoder.



4 Hvilke tanker har du om bilderedigering? Bruker du selv et spesielt program?

Bilderedigering er ok så lenge det går på "cropping", "oppskarping" og lett fargekorrigering. HDR er etter min mening greit så lenge "fotografen" opplyser om det. Synes ikke noe om sorte og brune "hdr-tordenskyer" i ett solblått nord-norsk kystlandskap :) Vi bor i verdens flotteste "fotolandskap" og trenger ikke å "lyve" til oss natur/naturfenomener vi slettes ikke har. J  Min mening da :)



5 Hva var din bakgrunn for å bli medlem av Nordland Biofoto, og hva har medlemskapet tilført deg personlig?

Ønsker inspirasjon ifra andre, derfor meldte jeg meg inn i Biofoto :)


6 Dersom du skal vise oss et fotografi som du er ekstra godt fornøyd med, hvilket bilde blir det?

Vanskelig å velge ut bilder som jeg er ekstra godt fornøyd med :/


7 Hvilken årstid liker du best å fotografere?

Liker å fotografere året rundt, men blir ekstra inspirert når det grønnes på trærne, når frosten kommer og når nordlyset er på sitt beste. Med andre ord, alltid noe å bli inspirert av :)


8 Hvis du skulle bestemt en fotohelg i Nordland sammen med andre Biofotinger, hvor ville du dratt og hvorfor ville du fotografere der.

Fotohelg .... Vanskelig. Kan være vanskelig å planlegge siden været er så skiftende. Men foto/grillturer imot Steigtinden, Åselivann, Straumøya, Per-Kalsa osv. hadde helt sikkert blitt bra :)


Med disse ord takker vi Geir Kristiansen for praten og alle de flotte bildene.
Benytter muligheten med å ønske alle våre medlemmer en fortsatt flott sommer.
Nye portrettintervju kommer i august/september. Med hilsen Tommy.

3 kommentarer:

OAL-photo.com sa...

Flott intervju med mange gode bilder. Jeg syntes det skarpe makrobildet av humla skilte seg ut og er meget godt.Bra!

Ebba T. Jenssen sa...

God tekst til flotte bilder :)

Geir Antonsen sa...

Flott portrett-intervju av dyktig fotograf :-)